reklama

Neberte nám princ... zelenú!

Blikajúcu zelenú považujem za prvok bezpečnosti, plynulosti a odbúravania stresu na našich cestách. Zrovna nedávno som uvažoval, prečo nie je aplikovaná všade. Veď mi pridáva pár sekúnd na rozmyslenie, či ešte stihnem prejsť križovatkou alebo radšej bezpečne zastavím. A hľa, v Bratislave nám ju idú rušiť. VYZÝVAM: Neberte nám zelenú!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Stresu za volantom si človek brázdiaci Bratislavu užije viac ako dosť. "Ideálni" sú najmä krásavci s príliš veľa koňmi pod kapotou, ktorí Vás idú zožrať za to, že dodržujete 50tku. Sem-tam sa pochvália aj svojími extra-mega-tutti-fruti svetlami do spätného zrkadla. Na pozdrav...

Ďalší skvelí sú majitelia obrnených pevností, ktorým sa to zrovna pod zákazom zastavenia "pokazí" a hodia tam štyri smerovečky. Šak ma obíď, ne? ... Premýšľam, že si asi také drahé auto radšej nebudem kupovať, aby sa mi to kde-kade nekazilo. Lepší starý renault na ceste, ako tmavý bavorák na smerovečkách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale k veci. Práve prečítaná spáva o rozhodnutí blikajúcu zelenú zrušiť ma veľmi nepríjemne prekvapila. Apelujem týmto na predstaviteľov mesta, aby to nerobili, práve naopak zaviedli blikajúcu zelenú všade. Áno, je to nákladnejšie, ale čo je viac - ubratie stresových situácií na cestách a teda bezpečnosť alebo peniaze? Dosť čo iné nerobím, len pred sebou skenujem cestu, aby som neodtrhol koleso v jame. Šak aj 20 centimetrov hĺbka sa nájde.

Možno som divný, ale mne blikajúca zelená uberá stres a umožňuje mi tak sústrediť sa na premávku, lebo mám oveľa viac času na bezpečné a pokojné rozmyslenie sa, ako keď zrazu na mňa v blízkosti križovatky vybafne oranžová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vypínanie sa argumentuje horšou bezpečnosťou a plynulosťou premávky. Bezpečnosť sa vraj znižuje tým, že vodiči dupnú na plyn a prefrčia križovatkou, keď vidia blikajúcu zelenú. Možno to tak je, ale nie je riešením skôr sledovanie situácie a vyučovanie vodičov s pomocou polície? A nebudú či nerobia to isté vodiči aj keď zbadajú zrazu prebliknutú oranžovú? Jasné, že to robia a robiť budú!

Plynulosť premávky sa znižuje, je ďalší argument. No áno, opatrnejší a zodpovední vodiči radšej vyradia pred križovatkou, spália menej benzínu, aj príroda sa poteší a bezpečne bez stresu zastavia. Ale to im snáď nechceme vyčítať. Mali by sme ich za to pochváliť!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za skutočné dôvody, ktoré vedú k tomuto chybnému kroku, by som považoval skôr tie ďalšie uvedené v citovanom článku. Avšak mám odpoveď aj pre ne:

- "Blikajúca zelená, ktorá je vkladaná na koniec zelenej fázy daného smeru, predlžuje čas zelenej fázy, čo sa prejavuje v rozpade koordinácie nadväzujúcich križovatiek." --- a kto kázal fázu zelenej takto predĺžiť a nie iba nahradiť blikaním jej koniec? Čiže nejaký inžinier urobil zlé nastavenie. Mhm...- "V hlavnom meste existujú križovatky, ktoré sú radené staršími radičmi cestnej svetelnej signalizácie a tie neumožňujú aplikovať blikajúcu zelenú (ich výmena by bola veľmi nákladná)." --- tu vidím jediný reálny dôvod mesta uvažovať nad týmto opatrením. Spýtam sa však ešte raz - čo je viac - bezpečnosť a väčšia pohoda vodičov alebo peniaze? Zase raz je argumentom kríza a zadĺžené mesto? Tak už niekoho zatvorte za to, že ho zadĺžil a nerobte kroky k menšej bezpečnosti!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zahraničné skúsenosti sú na tomto poli 40 rokov, bolo by dobré zistiť, aké sú, či sa systém osvedčil, ako sa zmenili počty nehôd, pokút za červenú, ako ju vnímajú vodiči (tam i u nás) a nielen zrušiť niečo dobré, čo zatiaľ nebolo zavedené naplno, s uvedením pochybných argumentov. Neberte nám blikajúcu zelenú!

Tomáš Kováčik

Tomáš Kováčik

Bloger 
  • Počet článkov:  38
  •  | 
  • Páči sa:  2x

postupne ma skvelí ľudia navôkol priviedli k rozhodnutiu snažiť sa meniť veci k lepšiemu, nezostávať pasívny, bojovať za dobré veci, pomáhať ľuďom čo najviac to ide Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu